måndag 27 oktober 2008

Barn i ideologisk forskning

Jag kan inte låta bli att ställa mig frågande kring genusteoretisk undervisning för barn i förskolor, nu senast framlyft i DN med rubriken Lek i skogen gör barn jämlika. Självklart är det så att barn ska fostras till att bli hjälpsamma och respektfulla individer, men något klingar oroväckande när vuxna lägger på ideologiskt bundna teorier om mellanmänskliga relationer som fortfarande är på forskningsstadiet i barnuppfostran. Förskolebarnen görs därmed till försökskaniner i en ideologisk driven forskning.

Eva Ärlemalm-Hagsér, adjunkt på Mälardalens högskola och doktorand intervjuas i DN:

– Barns egna berättelser och observationer av lek, i exempelvis skogen, kan
hjälpa oss forskare och pedagoger att förstå vilken roll miljöerna spelar i
barnens lek. Hur vissa lekar eller redskap, som bandyklubbor eller cyklar,
snabbt blir könskodade av barnen och därmed försvårar gränsöverskridande lek,
säger hon.
På Fastebols förskola i Järfälla är personalen medveten om
strukturerna som ”skapar” kön/genus hos barn och vuxna. Och att de som
pedagoger, enligt läroplanen, har i uppdrag att ge varje barn ”rätten till både
utveckling och lärande oberoende av kön”.


"Könskodade", "försvårar gränsöverskridande lek", "strukturen som 'skapar' kön/genus", "rätten till både utveckling och lärande oberoende av kön".... Personligen skulle jag vilja ha dessa ord definierade för mig innan mina framtida barn kommer in en sådan förskola. Det räcker antagligen inte med att låta barn vara barn och låta dem utveckla sina egna unika personligheter, samt utifrån detta lära dem rätt och fel. Nu måste de indoktrineras i en ideologiskt driven forskning också.

Inga kommentarer: