Eva Ärlemalm-Hagsér, adjunkt på Mälardalens högskola och doktorand intervjuas i DN:
– Barns egna berättelser och observationer av lek, i exempelvis skogen, kan
hjälpa oss forskare och pedagoger att förstå vilken roll miljöerna spelar i
barnens lek. Hur vissa lekar eller redskap, som bandyklubbor eller cyklar,
snabbt blir könskodade av barnen och därmed försvårar gränsöverskridande lek,
säger hon.
På Fastebols förskola i Järfälla är personalen medveten om
strukturerna som ”skapar” kön/genus hos barn och vuxna. Och att de som
pedagoger, enligt läroplanen, har i uppdrag att ge varje barn ”rätten till både
utveckling och lärande oberoende av kön”.
"Könskodade", "försvårar gränsöverskridande lek", "strukturen som 'skapar' kön/genus", "rätten till både utveckling och lärande oberoende av kön".... Personligen skulle jag vilja ha dessa ord definierade för mig innan mina framtida barn kommer in en sådan förskola. Det räcker antagligen inte med att låta barn vara barn och låta dem utveckla sina egna unika personligheter, samt utifrån detta lära dem rätt och fel. Nu måste de indoktrineras i en ideologiskt driven forskning också.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar