Kampanjen har varit uppskattad av kunderna och belönats med det prestigefyllda
priset Guldägget. Men den senaste reklamen, där en chokladtårta har garnerats
med ett nyckelhål i florsocker, har fått Livsmedelsverket att reagera. Ordet
nyckelhålsmärkt, som är skrivet i glasyr under tårtan, är varumärkesskyddat,
menar myndigheten, som krävde att Delicato skulle dra tillbaka reklamen.
I det stora hela kan vem som helst se att det handlar om ett oskyldigt skämt. Nyckelhålsmärkningen förekommer inte i reklamkampanjen för att ge sken av att tårtorna är mer hälsosamma än andra tårtor, utan för att det just handlar om ironi. Hade syftet varit att presentera någon form av hälsotårta, då hade det varit ett tydligt varumärkesintrång om det skett utan Livsmedelsverkets godkännande och då hade myndigheten gjort rätt i att reagera. Här är det som om man inte fattar poängen. Delicatos reklamkampanj är känd för att driva med hälsohysterin och de gängse kostreglerna om vad man "får" eller "inte får" äta. Med bilder på bakverk åtföljt av texter som "garanterat fritt från fullkorn" och "har du prövat tårtmetoden?" har kampanjen till och med belönats med det prestigefyllda reklampriset Guldägget. Finns det inte bättre saker som Livsmedelsverket kan ägna sin tid åt? Tror de verkligen att folk skulle gå på skämtet eller att Delicato menade allvar med den ironiska reklamen?
Desto storsintare är Delicato som lydde uppmaningen och skickade till och med fem tårtor till Livsmedelsverket med ordet "förlåt" skrivet i glasyr. Nu får i alla fall tjänstemännen på myndigheten kalasa på tårtor till fikat. Skönt att incidenten slutade väl och att myndigheten kunde ro historien i hamn så att oskyldiga Delicatokonsumenter inte skulle tro att tårtan verkligen innebar en förbättring i kostvanorna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar