tisdag 28 oktober 2008

Jag, en coach?

Aftonbladet går vidare i granskningen av lifecoachningstrenden. I dag är det Anna Granath och Petra Mede, aktuella med Svt:s ”Morgonsoffan” och med en parodi på självhjälpsbok, som presenterar rätt så intressanta insikter om coachningsbranchen. De har också en show i form av en låtsasföreläsning som baseras på boken där det utropas:

”Äntligen! Efter tre långa dars tuff utbildning är jag en färdigutbildad coach!”
– Man kan skoja om det, men vissa utbildningar är faktiskt inte längre än
så, säger Anna. Ändå lägger människor sina liv i kortutbildade coachers
händer.

Granath och Mede vänder sig också mot att inom självhjälpsbranschen läggs det mesta av ansvaret på individen.

Har du en taskig chef? Jobba med att hantera jobbsituationen. Är din kompis
alltid försenad? Jobba på varför du blir så irriterad.
– Ingenting sätts in
i ett sammanhäng där man talar om exempelvis samhällsstrukturer, säger Anna.
Allt handlar också om att hitta sitt rätta jag som förutsätts vara mjukt, fint
och godhjärtat – trots att människors inre jag även innehåller mindre smickrande
egenskaper som lathet och girighet.

Samtidigt påminner ju Mede och Granath om coacher de också. Samma sak med mig själv. Coacher som coachar folk att inte lägga sina liv i händerna på coacher. Känn på den insikten!

Inga kommentarer: