fredag 31 oktober 2008

Vurmen för ideologisk och religiös kitsch

I dag skriver jag i Världen idag om den populärkulturens kapning av ideologier och religion (samt lite vice versa), Ideologiskt och religiöst kitsch. Här kommer ett udrag som behandlar modevärlden:

Är då den populärkulturella reduceringen av revolutionsikoner något att
applådera? Kan man släta över en t-shirt med Che Guevara-tryck eller en keps med
en kommuniststjärna? Jag köper att det inte alltid är ideologiskt motiverat.
Snarare en vurm för det kitschiga. Men naivt är det. För vad betyder symbolerna
för dem som levt i ofrihet och förtryck under dessa?

2 kommentarer:

Tor Billgren sa...

Jag reagerar också negativt på den typen av tryck. Men jag har upptäckt att vissa som har Che på t-shirten inte har det för att hylla honom, utan för att demonstrera att han bara är ett kommersiellt varumärke, på samma nivå som Coca Cola och Monsanto. Det tycker jag är en intressant twist. Men det är förstås svårt att avgöra var gränsen mellan hyllande och kritiserande bärande går.

Jacob Rudolfsson sa...

Tor: Du har helt rätt att en del bär inte på trycket för att hylla Che Guevara, utan bara tycker att det är ett coolt tryck. Jag tror jag också nämner det i min kommentar.