fredag 28 november 2008

Ärkebiskopen och vädergudarna

Jag skriver på debattsajten Newsmill om ärkebiskop Anders Wejryds multireligiösa klimatmöte Interfaith Climate Summit som börjar i dag. Maken till religionssynkretism på klimatmötet och den multireligiösa ceremoni som äger rum ikväll i Uppsala domkyrka är svår att finna. Här är ett smakprov från min artikel Vilken gud talar Wejryd om?:

Inför vilken gud uppförs då den interreligiösa ceremonin på i dag fredag
med tanke på alla de böner som kommer riktas till diverse gudar? Det
synkretistiska inslaget som ceremonin ger sken av är slående. Kyrkorummet är ju
helgat åt bara den treenige Guden – Fadern, Sonen och den Helige Anden. Inga
andra gudar. Eller menar ärkebiskopen att det finns plats för mer än en gud i
den Svenska kyrkan? Han har ju tidigare antytt att hans kyrka är öppen för alla.
Menar Wejryd då också olika religionsutövningar som står i tydlig konflikt med
kyrkans lära?

2 kommentarer:

Rudolfo sa...

Hej Jacob.

Bra inlägg på Newsmill. Själv är jag ateist, eller vad man nu ska kalla det, men jag är faktiskt aningen förvirrad över den liberala svenska kyrkans pluralism.
Läste teologi med blivande präster i Svenska kyrkan och många var pluralister och sa att allt ordnar sig och inte ska man missionera och kränka andra människor, sådant dravel hör till det förflutna. Nu är det dialog som gäller.
Roade mig mycket med att citera Jesus för dessa liberaler. Jesus talar som bekant (nah, inte riktigt för alla) mycket om helvetet och vikten av att endast ha Kristus som frälsare. Sedan som grädden på moset kommer han med en missionsbefallning, hemska tanke.
Hur får man ihop allt detta med tron på pluralismen och att allt i slutändan ordnar sig oavsett vad man tror eller gör? Fick faktiskt inget bra svar på detta. Vet du någon av dessa liberala pluralister som kan ge mig ett sådant svar? Givetvis kan man skrota Bibeln och traditionen men vad är då kvar av Kristendomen? Men men,,, jag är ju bara en kallhamrad ateist så vad vet jag. :P

Nej, jag har har mer intellektuell förståelse för en Livets-ordare än med Anders Wejryd. Mer logiskt om man nu kan använda detta ord i religiösa sammanhang.

Tack igen för ett bra inlägg.

Jacob Rudolfsson sa...

Rudolfo: Tack för kommentaren. Jag är glad att också ateister fann insändaren läsvärd. Till och med kallhamrade sådana ;-).

Trist att det bara blev pluralistiskt och postmodernt nonsens när du ville diskutera med de blivande prästerna. Skulle vara intressant att veta exakt hur de svarade.
Jag vet inte om jag förstod din fråga korrekt. Ville du veta om jag kände någon svensk kyrklig liberalteolog som skulle kunna ge ett bättre svar än dem du frågade ut? Eller om jag kände någon svensk kyrklig präst som inte var liberalteolog? Hör gärna av dig igen.