onsdag 26 november 2008

Forum för oreflekterande svar om existentiella frågor

Det är uppfriskande att religionens roll i samhället blir alltmer belyst i tv. Tv-program som Annas eviga, Halal-tv och Guds hus visar att de religiösa frågorna är tillbaka från sin tid som irrelevanta och diskvalificerade i relation till den offentliga debatten. Tiden i skamvrån är över. Frågorna verkar också spela större roll för människor i dagens samhälle. Senast i raden är Humanisternas ordförande Christer Sturmark som ikväll har premiär för ett eget program i TV 8, Sturmark möter. Först ut är artisten Eva Dahlgren. Tidningen Metro tar i dag pulsen på Sturmark (ej online):

"Eva spännande på så sätt att hon är en kreativ människa som tycker att
andlighet är viktigt."

Så långt är allt helt okej. Eva är en riktig bra sångerska som har varit med länge på den svenska artisthimlen. Evas sång Vem tänder stjärnorna? gjorde henne till en symbol för den nyandliga vurmen på 90-talet. Det kommer säkert bli intressant att höra hennes andliga resa då hon i dag bekänner sig till Humanisterna. Men något gör mig ändå konfunderad. Sturmarks skäl för programmet:

"Det behövs ett forum där kloka reflekterande människor talar om existentiella
frågor på ett ickereligiöst sätt."


Och så Eva Dahlgrens skäl i tidningen Humanisten för att hon numera bekänner sig till ateismen:

"Och framför allt kände jag, att jag vill inte tro på Gud (...) Så egentligen
lämnade jag frågan med: Jag skiter i om Gud finns eller inte. Men för mig så är
han inte här."


"Kände", "vill inte tro", "jag skiter i om Gud finns", "för mig så är han inte här". Är detta reflekterande svar på de existentiella frågorna? Nej, precis. Tror inte det.

Frilansskribenten Per Ewert och teologen Stefan Gustavsson frågar i Norrbottens-Kuriren Humanisterna och Eva Dahlgren om de anser detta vara ett förnuftigt skäl för ateismen. Än så länge lyser ett svar från Sturmark och Dahlgren med sin frånvaro.

Dagen skriver också om programmet

3 kommentarer:

Patrik Lindenfors sa...

...och en kommentar till Claphamsinstitutets förenklade bild av Eva Dahlgrens skäl för sin ateism finns på Humanisternas blogg: http://humanistbloggen.blogspot.com/2008/11/skam-ver-claphaminstitutet.html

Rudolfo sa...

Kanske men bara kanske så har hon andra skäl för sin icke-tro... kom igen höj nivån snälla.
Gustafsson är intressant då han verkar anse att det är oförnuftigt att inte tro, spännande men aningen förmätet. Så anledningen till att jag inte tror är att jag inte logiskt förstått den kristna tron? är detta vad Gustafsson säger eller har jag bara fått det hela om bakfoten?
Personligen tycker jag att Humanisterna ska skaffa sig en ny ordförande som inte är så rabiat och nedlåtande mot dom som har religion som utgångspunkt för sina liv. Ett annat charmtroll är ju tex Martin Ingvar, hehe. Varför kan vi inte i Sverige ha en atiest som Christoffer Hitchens som har humor och glimten i ögat?

Jacob Rudolfsson sa...

Rudolfo: Förmodligen lyckas jag inte särskilt bra med mina sarkastiska kommentarer. Jag får helt enkelt öva mer på dem för att de ska falla i bättre jord.

Jag tror nog inte att det är det som Stefan Gustafsson menar. Men det kanske också beror på din definition av tro (är det kognitiv, fiduciell eller testimoniell tro?). Jag är inte säker. Men det bästa vore nog i alla fall att klicka in på www.credoakademin.se där Stefan jobbar. Där har de ett jättebra forum där Stefan brukar kunna svara på sådana här frågor.