Varför lyfts då inte de existensiella frågorna, som har med stamcellsforskningen och gentekniken att göra, in i debatten? Enligt Maria Hedlunds avhandling har denna marginalisering en tung orsak till grund: I stor utsträckning litar politikerna i stor utsträckning på en liten grupp "experter", bland annat kring det prestigefyllda Statens medicinsk etiska råd, uppger Smålandsposten.
Debatten har aldrig lämnat det slutna rummet. Och även om Maria Hedlund
konstaterar att det funnits andra synpunkter och att större perspektiv då och då
har stått på agendan har diskussionen vanligen rört tekniska detaljer. Andra
perspektiv som de mer existentiella dimensionerna har inte fått plats.
När endast tekniska detaljer har legat som en huvudfåra för eliten är den teknokraktiska agendan inte långt borta. Vetenskapen landvinningar tillåter, då ska vi göra det. Oavsett moraliska och existensiella bromsar. Det är samma perspektiv som präglade rashygienen som blev så populärt i början av 1900-talet. Självklart finns det säkert en del moraliska avväganden, men när upptäckarlusten förstärks av de enorma möjligheter sätts den moraliska kompassen inte sällan ur spel. Och avvikande åsikter förringas och omyndigförklaras.
Så har en expertdriven process lett till att den medicinska expertisen harSå fort någon lyfter fram en avvikande syn på människovärdet och forskningen, är den rådande tyckareliten kvick till att fälla omdömen som förringar dennes ståndpunkt. Därför är det märkligt att, som Smålandsposten avslutar, att när det ställs frågor om riskerna med genmodifierade grödor, så är det ingen som blir anklagad för att vara ute på ”osaklig, religiös och känslomässig grund”. Det visar att EU-bestämmelserna om gurkors utseende är mer viktigare än fostrets rätt till liv.
fått som den velat. Sverige har fått en jämförelsevis tillåtande lagstiftning,
utan någon större debatt vare sig i medier eller i riksdag. Och den som tyckt
något annorlunda anklagades för övrigt av tidigare forskningsminister Leif
Pagrotsky för att ”sätta käppar i hjulet” på ”osakliga, religiösa och
känslomässiga” grunder. Om någon trodde att expertstyret skulle ha lett till att
”konservativa” krafter från universitet, kyrka och ämbetsmannavärld haft en
återhållande verkan på utvecklingen har den alltså fått helt fel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar